Een saaie begroting, laten we dat maar zo houden.

24 oktober 2021

Op 3 november behandelen we de op het eerste oog saaie begroting van 2022.  Saai omdat we door de beperkte financiële ruimte van Haaksbergen realistisch moeten zijn. Toch staan er enkele belangrijke plannen in:

Geen korting op subsidies in 2022

Door ingrijpen van de raad in juli, wordt er nog niet gekort op de subsidies. We willen meer tijd nemen om als raad, samen met inwoners en vertegenwoordigers van de gesubsidieerde instellingen, het gesprek te voeren over nut en noodzaak van de subsidies.

Integraal Kind Centrum het Palet met gymzaal

Mede door de inbreng van de PvdA heeft de raad bij de kadernota gekozen voor de nieuwbouw van IKC het Palet met Gymzaal. Veilig voor de school en goed voor de wijkfunctie.

Klimaatverandering, energietransitie voor een duurzame toekomst

Er wordt geïnvesteerd in duurzaamheid. Een van de centrale thema’s in deze begroting. Dit is een van de grootste opgaven in de komende jaren. Daar gaan we graag over in gesprek met de overige raadsfracties. Want samen moeten we duurzaam vooruit!

Gat in de markt vraagt om goede besluitvorming

Het gat in de markt moet een keer gevuld worden. Daar is iedereen het over eens. Waarmee? Daar verschillen we in raad en dorp van mening. Na 30 jaar is het tijd voor actie met zorgvuldige besluitvorming. Vooruit kijken en niet achteruit kijken. Een groen en bruisend centrum is wat wij voor ogen hebben.

Huishoudboekje komt (langzaam) op orde

We moeten natuurlijk blijven letten op ons huishoudboekje. We krijgen de zorgkosten (jeugd en WMO) steeds beter onder controle. Hierbij houden we ook de minima regelingen overeind, zoals tot nu toe ondanks de krappe financiën altijd is gelukt. Als dat samen lukt, krijgen we een periode waarin het niet constant gaat over bezuinigen maar er ruimte komt voor investeringen. Een mooi vooruitzicht.

Samen

Met deze plannen gloort er hoop aan de horizon, waarbij maar blijven mopperen op het college en de raadsfracties ons niet vooruit helpt. Wat wel helpt is naar elkaar luisteren, elkaar de hand te reiken en samen kijken of we door het bijstellen van plannen een nog breder draagvlak kunnen krijgen. Alleen zo wordt Haaksbergen de naar buiten gerichte duurzame dorpstad te midden van een groene oase.