Eerst orde op zaken stellen in crisistijd

2 november 2020

Dit jaar is een bijzonder jaar. De wereld is in korte tijd veranderd door de coronacrisis. Hoe de wereld er volgend jaar uit ziet, weten we nog niet. Wanneer is er een vaccin? Wanneer kunnen evenementen, horeca en het verenigingsleven weer normaal georganiseerd worden, zonder beperkingen? En hoe zit het dan met onze economie? Hoe gaat het met onze bedrijven? Hoe zit het met onze banen?

Terwijl we met al deze vragen zitten, moeten we als gemeenteraad besluiten waar wij de komende jaren het geld aan gaan uitgegeven. En het geld is beperkt. We hebben immers onze zaken nog niet op orde. De spaarpot is leeg en de provincie kijkt mee hoe wij orde op zaken stellen. In juni hebben we al besloten om de belasting te verhogen en te investeren in goede ondersteuning door het ambtelijk apparaat. De nieuwbouw van het Assink is op de lange baan geschoven en we hebben stevige besluiten genomen om te bezuinigen op subsidies en de kosten voor zorg te beperken. Wel kunnen we de noodzakelijke vervanging van de Holthuizen/Ariëns mogelijk maken en zorgen we er voor dat inwoners die zorg en ondersteuning nodig hebben deze nog altijd kunnen krijgen. Maar de begroting moet eerst goed op orde zijn voordat we weer kunnen investeren. Laten we ons de komende tijd vooral richten op het afmaken waar we mee begonnen zijn. Gezamenlijk willen we het gesprek aan gaan over de opgaven waar we voor staan. De energietransitie, het in stand houden van voorzieningen en het grip houden op onze uitgaven. Op elk moment blijven we kritisch kijken naar onze huidige investeringen en uitgaven. Zijn ze echt nodig? Wat gebeurt er als de uitgave niet gedaan wordt? Kan het anders of goedkoper? Alleen op deze manier stellen we orde op zaken en ontstaat er ruimte voor dat wat nodig is voor de toekomst van Haaksbergen. Dat kunnen we niet alleen. In de raad zullen we beter naar elkaars ideeën en zorgen moeten luisteren. Ook uw ideeën en zorgen zijn belangrijk voor het herstel van Haaksbergen, laat ze vooral horen. Niet alle ideeën zullen werkelijkheid worden, niet alle zorgen kunnen weggenomen worden, maar samen kunnen we er wel over in gesprek gaan. Samen kunnen we zorgen voor een sterker Haaksbergen.

Thij Looman & Annelies Waanders. Hebt u ideeën? Mail ons op [email protected]/ [email protected]